Op deze manier kunnen bedrijven in de media-industrie profiteren van het gebruik van een ERP-systeem met CRM-functies.In alle sectoren kunnen bedrijven van alle soorten profiteren van het gebruik van ERP-software. Er moet echter worden benadrukt dat de vereisten sterk variëren van industrie tot industrie. Zo zijn er grote verschillen tussen maakbedrijven en dienstverlenende bedrijven. In het eerste geval moeten productieprocessen ook volledig in kaart worden gebracht door het ERP. De media-industrie valt op veel gebieden ook in de dienstensector. Afhankelijk van het type bedrijf kunnen productieprocessen hier echter ook oppervlakkig zijn; bijvoorbeeld als het gaat om printers. In het volgende willen we enkele belangrijke kenmerken en functies van ERP software voor de media-industrie nader bekijken. Dit is echter slechts een eerste overzicht, zodat er geen aanspraak wordt gemaakt op volledigheid. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat ERP eigenlijk is. Das Enterprise Resource PlanningEnterprise Resource Planning (ERP) is ook bekend als Business Resource Planning. Dit is de centrale taak van elk bedrijf om de beschikbare middelen zo doelgericht mogelijk te gebruiken. De focus ligt op winstmaximalisatie. In het tijdperk van digitale transformatie vertrouwen bedrijven meestal op een ERP-systeem om deze taak te vervullen. Het stelt hen in staat om alle interne processen volledig digitaal in kaart te brengen. Binnen de software kunnen deze vervolgens worden beheerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd. Omdat elke industrie wordt gekenmerkt door zijn eigen processen, variëren de vereisten voor een adequaat systeem sterk van industrie tot industrie. ERP-software voor de media-industrieEen goed voorbeeld hiervan zijn de soms individuele voordelen van ERP-software. Wel moet vooraf worden vermeld dat uiteindelijk ieder bedrijf binnen zijn eigen branche zich door individuele processen van anderen kan onderscheiden en dus ook bedrijfsspecifieke eisen stelt aan een adequaat systeem. Niettemin zijn er enkele fundamentele overeenkomsten binnen deze industrie, die we hieronder nader zullen bekijken. ERP-software met CRM-integratieZo is direct klantcontact vooral belangrijk bij servicegerichte bedrijven zoals bedrijven in de media-industrie. In het tijdperk van hoge klantvereisten betekent dit ook dat klanten de keuze hebben welk kanaal ze willen gebruiken om met het bedrijf of bureau te communiceren. Sociale netwerken komen hier bijvoorbeeld steeds meer op de voorgrond. Het is ook vermeldenswaard dat klantcommunicatie op analytisch niveau binnen een CRM-systeem waardevolle inzichten kan bieden in het gedrag en de behoeften van de eigen klanten. Om deze gegevens te kunnen gebruiken voor ERP-processen, moet een softwarematige koppeling van beide systemen worden ondersteund zoals dat bij Microsoft Dynamics 365 mogelijk is. Productieprocessen in de media-industrieSommige bedrijven in de media-industrie zijn puur dienstverlenende bedrijven. Anderen daarentegen produceren eigenlijk analoge producten; bijvoorbeeld printers. In dit soort bedrijven zijn binnen het ERP-systeem eigenlijk aparte modules nodig die de productieprocessen in kaart kunnen brengen. In principe kan dit ook via aparte productieplannings- en controlesystemen. Deze zijn meestal vaker nodig, hoewel de eisen op dit gebied toenemen. Het in kaart brengen met het ERP-systeem elimineert echter de noodzaak van interfaces. Zo worden alle belangrijke processen en data centraal in één systeem in kaart gebracht. |