Mediatorsite

Denk eens aan de factoren die een goede nachtrust kunnen verstoren. Van werkstress en gezinsverantwoordelijkheden tot aan onverwachte uitdagingen zoals ziekte. Het is geen wonder dat kwaliteitsslaap soms moeilijk is. Hoewel je de factoren die je slaap verstoren misschien niet kunt beheersen, kun je gewoonten aannemen die een betere slaap bevorderen. Ga eens aan de slag met deze eenvoudige tips voor beter slapen.

Een slaapschema

Reserveer niet meer dan acht uur om te slapen. De aanbevolen hoeveelheid slaap voor een gezonde volwassene is minimaal zeven uur. De meeste mensen hebben niet meer dan acht uur in bed nodig om dit doel te bereiken. Ga naar bed en sta elke dag op hetzelfde tijdstip op. Probeer het verschil in je slaapschema in het weekend te beperken tot niet meer dan een uur extra. Consequent zijn versterkt de slaap-waakcyclus van je lichaam. Als je niet binnen ongeveer 20 minuten in slaap valt, ga dan je slaapkamer uit en doe iets dat ontspannend is. Lees of luister naar rustgevende muziek. Ga terug naar bed als je moe bent. Herhaal indien nodig. Dit stimuleert het beter slapen.

Wees voorzichtig met wat je eet en drinkt

Ga niet hongerig of vol naar bed. Vermijd met name zware of grote maaltijden binnen een paar uur voor het slapengaan. Dit ongemak kan je wakker houden. Nicotine, cafeïne en alcohol verdienen ook voorzichtigheid. De stimulerende effecten van nicotine en cafeïne nemen uren in beslag en kunnen verwoestende effecten hebben op een goede nachtrust. En hoewel alcohol je slaperig maakt, kan het de slaap later op de nacht verstoren.

Creëer een rustige omgeving

Creëer een kamer die geweldig is om beter in te slapen. Dit betekent vaak koel, donker en stil. Blootstelling aan licht kan het moeilijker maken om in slaap te vallen. Vermijd langdurig gebruik van lichtgevende schermen vlak voor het slapen gaan. Overweeg om verduisterende gordijnen, oordopjes, een ventilator of andere apparaten te gebruiken om een omgeving te creëren die aan je wensen en behoeften voldoet. Rustgevende activiteiten voor het slapen gaan, zoals het nemen van een bad of het gebruik van ontspanningstechnieken, kunnen allemaal helpen om beter te slapen.

https://www.sensolife.nl/c-5151204/5-gouden-tips-om-beter-te-slapen/