Mediatorsite

Wanneer je een manager bent, dan geef je leiding aan anderen. Je hebt veelal een team dat je leidt naar de organisatiedoelen. Maar hoe kun je leiding geven, wanneer je eigen zelf geen regie over je eigen leven hebt. Heb je zelf geen plan in het leven of simpelweg voor je werk, dan word je snel onderdeel van het plan van een ander. 

 

Ben je onderdeel van het plan van een ander? Dan is de kans groot dat dat je ook geen leiding kunt geven. Want wanneer jij niet achter het plan staat, dan is de kans groot dat je het doel ook niet gaat bereiken. Maar waar moet je aan denken om jezelf te gaan leiden?

In het hier en nu leven 

Je kent het wel, telefoontjes tussendoor, een vergadering en mails beantwoorden. Er komt veel op je af tijdens een kantoordag. Je verdwaalt makkelijk in alle werkzaamheden. Daardoor vergeet je vaak contact te maken met jezelf en je collega’s. Contact maken met een ander kan alleen wanneer je leeft in het hier en nu. Je moet bewust zijn van het hier en nu om daadwerkelijk contact te maken. 

 

Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van het contact. Hoe meer jij in het hier en nu leeft, hoe hoger de kwaliteit is. Je bent namelijk daadwerkelijk aanwezig en niet in je hoofd bij die mailtjes die je nog moet beantwoorden. 

Focus op kwaliteit 

Jouw focus als leider moet liggen op kwaliteit. De mate van kwaliteit ligt in contact met je medewerkers en klanten. Een manager weet te plannen, te beheersen en te controleren. Maar een goede manager maakt nog geen goede leider. Een leider weet zichzelf te sturen, maar weet ook invloed uit te oefenen op het behalen van organisatiedoelen. 

 

Jezelf leren leiden doen je vanuit persoonlijk leiderschap. Wanneer jij het gevoel hebt, dat je zelf sturing geeft aan je leven, kun je kijken hoe anderen kunt leiden en doelen kunt beïnvloeden. Leiderschap draait om samenwerking bevorderen en doelen behalen. Dit gaat niet aan de hand van een strakke planning of het controleren van werkzaamheden, maar dit draait om de cultuur van jouw organisatie. 

 

Vraag je jezelf als leider af wat jouw organisatie nodig heeft om het doel te bereiken? Welke invloed heb jij hierop? Maar vooral hoe krijg je mensen mee in de organisatie om samen de doelen te bereiken.

Maar deze vragen kun je alleen beantwoorden wanneer je hebt gewerkt aan persoonlijk leiderschap. Daarbij staan vragen centraal, zoals: 

  • Geef jij ook richting aan je eigen leven? 

  • Welke missie en visie heb jij om richting te geven aan je leven? 

  • Onderhoud jij jezelf en hoe? 

  • Wanneer en hoe kom jij tot bloei? 

  • Maak jij maatschappelijk een verschil? 

  • Wat wil je dat mensen zeggen over jou wanneer je ergens lange tijd hebt gewerkt? 


Deze vragen geven richting aan je leven en laten jou leiding nemen over je leven. Althans je kunt werken naar een doel. Wanneer je als leider werkt aan je persoonlijk leiderschap weet je ook hoe je leiding kunt geven aan anderen. Zorg dus dat je hieraan werkt, voordat je werkt aan de organisatiedoelen. Zo maak je een start aan goed leiderschap.