Mediator Site
Image default
Gezondheid

Alles wat u moet weten over slaappillen

Gebruik je slaappillen? Wat u moet weten.

Volgens een recente studie lijden miljoenen volwassenen aan een of andere slaapstoornis. En meer dan een derde van deze mensen krijgen niet genoeg slaap op regelmatige basis, of ze nu een gediagnosticeerde slaapstoornis hebben of niet.

Dit is een groot probleem. Op korte termijn heeft onvoldoende slaap invloed op het beoordelingsvermogen, de stemming, het vermogen om te leren en informatie vast te houden, en het kan het risico op ernstige ongevallen en letsel verhogen. Op lange termijn kan chronisch slaaptekort leiden tot een hele reeks gezondheidsproblemen, waaronder zwaarlijvigheid, diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs een vroegtijdige dood.

Slaappillen werken op onze hersenen door de slaperigheid te verhogen. Artsen schrijven slaappillen zoals dormicum voor, die bedoeld zijn om slaperigheid te bevorderen, maar ze kunnen ook medicijnen voorschrijven die niet gericht zijn op slaap, maar er toch voor zorgen dat mensen zich slaperig voelen. Bijvoorbeeld, sommige anti-angst medicijnen veroorzaken slaperigheid. Hoe dan ook, deze medicijnen kunnen een enorme verlichting bieden aan mensen die moeite hebben in slaap te vallen of een herstellende slaap te behouden.

Slaappillen zijn geen permanente oplossing. In plaats daarvan zijn ze een tijdelijke behandeling voor mensen die lijden aan slapeloosheid, maar ze zijn niet effectief voor andere slaapstoornissen, zoals narcolepsie en slaapapneu.

Wat is de rol van slaappillen?

Slaappillen zijn enorm belangrijk – maar voordat je ze gaat nemen om meer te kunnen slapen, moet je naar een slaapspecialist gaan voor een volledige evaluatie. Het is belangrijk om te bepalen waarom je niet slaapt (of niet goed slaapt), en of je probleem zal reageren op medicatie. Maar slaappillen zijn alleen een oplossing voor de korte termijn (dat wil zeggen zes tot 12 maanden). Ze zijn niet bedoeld voor langdurig gebruik.

Hoe lossen mensen slapeloosheid op de lange termijn op?

De beste manier om slaapproblemen aan te pakken is met cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid, of CBTI. Bij deze vorm van therapie leren getrainde professionals u hoe u slaap kunt bevorderen en slapeloosheidsproblemen kunt aanpakken, en de hulpmiddelen die ze bieden kunnen de kwaliteit van uw slaap helpen verbeteren. Therapie kan ook helpen bij het verminderen van angst in verband met het niet slapen.

Wat kun je doen als je slaaptekort hebt, maar geen slaapstoornis hebt?

In plaats van slaapmiddelen te nemen, moeten mensen met een slaaptekort proberen om meer te slapen en meer tijd in bed door te brengen. Dat kan ook inhouden dat je overdag een dutje doet, als dat in je leven past en je helpt om aan je slaapbehoefte te voldoen.

De sleutel tot het verbeteren van uw slaap is het toepassen van wat bekend staat als een goede slaaphygiëne, met inbegrip van deze gewoonten:

Word elke dag op dezelfde tijd wakker en ga op dezelfde tijd naar bed, ook in het weekend.
Doe regelmatig aan lichaamsbeweging en stop daarmee enkele uren voor het slapengaan.
Eet ten minste twee tot drie uur voor het slapengaan.
Creëer een rustgevende slaapomgeving door lawaai, licht en extreme temperaturen te beperken met oordopjes, rolgordijnen, een elektrische deken of een airconditioner.
Vermijd alcohol vlak voor het slapengaan.
Vermijd cafeïne na 14.00 uur.
Zet elektronische apparaten twee uur voor het slapengaan uit en maak ’s avonds een afkickroutine.

Kun je verslaafd raken aan slaappillen?

Ja. Naarmate uw hersenen aan de medicijnen wennen, hebt u mogelijk grotere doses nodig om hetzelfde effect te krijgen, en kunt u afhankelijk worden van de medicatie om te slapen. Bovendien kunt u overdag bijwerkingen ervaren, variërend van slaperigheid tot concentratieproblemen. Sommige mensen ervaren zelfs aanzienlijke bijwerkingen, zoals slaapwandelen, praten in de slaap en tijdens het uitvoeren van andere activiteiten tijdens de slaap, zoals autorijden of het voeren van gesprekken, zonder dat zij zich daar iets van herinneren.

Hoe weet u of slaapmedicatie geschikt voor u is?

U mag alleen slaappillen nemen onder leiding van een slaapspecialist. Het is belangrijk te beseffen dat de slaappillen die momenteel op de markt zijn, geen natuurlijke slaaptoestand opwekken. In plaats daarvan verdoven ze je. De twee toestanden zijn zeer verschillend. Onderzoek wijst zelfs uit dat de elektrische signatuur van slaap tijdens het gebruik van medicijnen niet hetzelfde is als een normale nachtrust. 

Als u consequent moeite heeft om in slaap te vallen of in slaap te blijven, en als het probleem langer dan een paar weken aanhoudt, breng dan een bezoek aan uw arts. Voldoende slapen zal niet alleen uw lichamelijke en geestelijke prestaties verbeteren, het kan ook jaren aan uw leven toevoegen. Wilt u meer weten over de gevolgen van het innemen van slaappillen, bezoek dan Slaapwijsheid.nl.

sleeping pills

Gerelateerde artikelen

Diƫtist gezocht in Haarlem

Professionele acupuncturist in Delft nodig?

Hooikoorts