Categories Banen en opleidingen

Outplacement en het belang van jouw online identiteit

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, allemaal zijn het sites waar mensen persoonlijke pagina’s op aanmaken. Alle informatie die online over iemand te vinden is vormt iemand zijn online identiteit.

Potentiele werkgevers kunnen deze informatie gebruiken in de beslissing of jij een geschikte kandidaat bent voor een functie. Het is daarom niet onterecht dat outplacementbureaus zich bezig houden met de online reputatie van kandidaten. Zelfs reacties die ooit op een forum geplaatst zijn, zijn vaak terug te vinden via google. Het eerste advies is daarom om te googelen op je eigen naam en te kijken wat je vindt. Wanneer je een reactie op een website of andere informatie tijdens het googelen tegenkomt die ongewenst is, kun je een verzoek bij google indienen om de informatie te verwijderen.

Ook is het goed om te zorgen dat je profiel en foto’s op facebook afgeschermd zijn. Dit kan geregeld worden via de instellingen op facebook. Toch is het niet zo dat je helemaal onvindbaar hoeft te zijn op google. Sommige profielen of activiteiten kunnen juist een positieve bijdrage leveren voor jouw reputatie. Als we daar over na gaan denken dan hebben we het over personal branding op internet. Zo kan je LinkedIn profiel en jouw activiteiten op LinkedIn een positief beeld geven van wie jij bent en wat jij voor werk zoekt. Outplacementbureaus besteden bij outplacement daarom onder andere aandacht aan het gebruik maken van LinkedIn. Daarnaast kan het voor sommige branches en beroepen juist heel goed zijn als je op een positieve manier actief bent op media als Twitter of Instagram. Ook hierbij is het goed om te brainstormen en sparren over welke informatie je wel en niet de wereld in brengt.

Het managen van je online identiteit is namelijk een vak apart. Outplacementbureaus specialiseren zich daarom steeds vaker in personal branding, om zo het googelen op iemand zijn naam een positieve ervaring te maken.

https://www.outplacementverzekering.nl